lördag 12 april 2014

Skapa konst med programmering och matematik

"Every artist was first an amateur." - Ralph Waldo Emerson

Vad ska man med matematik till? 


Det är ofta man har frågat sig vad man har för användning av all den matematik man har läst i sitt liv. Bra hjärngymnastik möjligen. Ska jag svara ärligt tror jag dock att många skulle klarar sig bra utan den. Grundskolans matematik och någon kurs på gymnasiet kommer de flesta klara sig långt på. Sedan kanske man behöver lära sig om det råkar dyka upp ett behov... eller så får man fråga någon som kan lite mer om hjälp ;) då får vi i alla fall någon nytta av det vi lärt oss.

Men går man en teknik/datalinje som jag så är det fortsatt matematik som gäller och än så länge så känner jag att jag inte får så mycket nytta av den (i alla fall inte den mer avancerade matematiken). Det kan vara intressant ibland men också frustrerande. Dock så sägs det ju vara användbart i framtiden så jag får hålla ut ett tag till och hoppas att det stämmer.

Matematik är ett stort ämne och det känns fortfarande som att jag inte är så insatt i det även om jag har läst det större delen av mitt liv. 

Det finns så klart massor av saker man kan använda matematiken till och faktiskt så fick jag se hur matematik kan användas till något relativt coolt häromdagen då vi hade en programmeringsuppgift där vi skulle skapa bilder.

Med lite programmering och matematikformler så kunde man skapa bilder som dessa:

Detta är ändå relativt simpla bilder om man jämför med vad som faktiskt är möjligt att göra. 

Ta en titt på dessa videor skapade med programmering och matematik:

Det är nästan svårt att tro att detta är gjort med endast en dator (bild och ljud). Är man dessutom lite nördig och bryr sig så är denna video dessutom gjord med kod som tar extremt lite minne 177 kB - alltså mindre utrymme än vad bilderna ovan tillsammans tar.


En annan som videon ovan fast med annat tema.

Lite mer abstrakt konst går också att få till.

Det finns alltså många sätt att vara kreativ och skapande med en dator och matematiken kan komma till nytta där. 

Spel har utvecklats en hel del också sedan jag var liten. Även då många gamla fina retrospel finns kvar så blir man fascinerad över hur de i dagens spel och även filmer kan får allt att se så verkligt ut med datorers hjälp. Dock ligger många kreativa, smarta och konstnärliga personer bakom detta så bara en dator kommer man inte så långt med.
"I think it's fair to say that personal computers have become the most empowering tool we've ever created. They're tools of communication, they're tools of creativity, and they can be shaped by their user." - Bill Gates   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar