söndag 23 mars 2014

Vad skulle du göra utan armar och ben?

“If I fail, I try again, and again, and again. If YOU fail, are you going to try again? The human spirit can handle much worse than we realize. It matters HOW you are going to FINISH. Are you going to finish strong?”
-
Nick Vujicic

Att inte ha några armar och ben och fortfarande vara lycklig känns främmande. Men inte omöjligt om man lyckas hitta annan glädje och mening i livet. Kan du föreställa dig det?


Nicholas James Vujicic är en som har lyckats med det och jag beundrar honom verkligen för det. Med sina inspirerande tal kan han få vem som helst att bli berörd.

Inte bara har han lärt sig att klara många uppgifter som kan tyckas vara omöjliga själv - han har även lyckats hitta sitt kall och en plats i samhället där han kan göra mer nytta än de flesta andra. 

Det jag troligen beundrar mest av allt är hans personlighet - hur han lyckas ge ifrån sig så mycket kärlek, glädje, bjuda på sig själv och att han lyckas vända sitt handikapp till en styrka för att påverka andra människors liv.  Det är fantastiskt att en människa kan lyckas med så mycket - speciellt utan armar och ben. 

Här är en kort version där Nick Vujicic talar och berättar om sitt liv  jag tycker alla bör se. Jag har sett den ett antal gånger under de senaste åren och den fascinerar mig fortfarande.

“If you can't get a miracle, become one.”- Nick Vujicic,
Gillar du den första så gillar du nog också den långa versionen. Det gjorde jag i alla fall :)

Hur skulle jag klara mig utan ben och armar? 

Det skulle finnas så många saker man tar för givet som inte längre skulle gå att göra. Man kommer långt med att kunna prata, se, höra, smaka och tänka men det känns som hela ens självständighet skulle rasa. Men Nick Vujicic visar att det går.

Jag kan föreställa mig att själva förlusten av vad man en gång kunde är det värsta och andra människors blickar.

“It's a lie to think you're not good enough. It's a lie to think you're not worth anything.” - Nick Vujicic
Nick Vujicic föddes utan armar och ben från början vilket är en annan sorts förlust - att aldrig veta hur det känns att gå, röra fingrarna och allt annat som känns så självklart att man ska kunna. 

De viktigaste lärdomarna är troligen att inte ge upp och att hitta sin mening med livet som gör det värt att leva även då det inte alltid är enkelt. Hittar man det så får man en styrka som gör att man överkommer det mesta.

“Some injuries heal more quickly if you keep moving.” - Nick Vujicic

  Kan detta ha ett lyckligt slut? Jodå! 


Så även då man kan bli lycklig utan armar och ben så är jag tacksam för att jag har mina kvar. Jag hoppas du också är det?

Tyckte du om dessa videor? Fick det dig att tänka till och uppskatta att du kanske ändå har det ganska bra? - Jag hoppas i alla fall det :)

  “Don't put your life on hold so that you can dwell on the unfairness of past hurts.”- Nick Vujicic

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar