onsdag 26 mars 2014

Känner du dig nere och behöver lite motivation? Ta dig då en titt på detta.

"Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time." -Thomas A. Edison

Motivationsvideor - bra att se på då och då för att få en energikick och glöden tillbaka.

 

Ibland kommer man inte i ett läge där man börjar tvivla på sig själv. Är det här det jag ska syssla med? Är jag inne på fel spår? Vem bryr sig om vad jag sysslar med? Hjälper jag någon? Kommer jag att klara det? Vem är jag att försöka göra något sådant?

Därför är det bra att man vet vart man kan hitta lite motivation och någon som kan säga till än att fortsätta kämpa. Se på andra som lyckats med vad de gör och få inspiration från dem. Därför täckte jag dela med mig av lite videor jag hittat och brukar titta på när jag vill få en boost.
  

Lyssnar man på dem tillräckligt många gånger så börjar man komma ihåg dem och kan vid behov tänka på vad de säger i klippen.

Egna tankar och erfarenheter

Min erfarenhet av jobbiga situationer är att de känns mycket värre än vad det egentligen är. Ofta är de tankar man får mycket värre än själva verkligheten. Klart är vissa situationer värre än andra men fortsätter man att ta ett steg i taget kommer man om man fortsätter kämpar till ett läge där saker börjar ordna sig. Man har kanske läxor upp över öronen och man vet inte vart man ska börja eller så kanske man är på gränser att misslyckas med sitt mål.

Även fast de känns som man ibland är ute på djupt vatten och huvudet precis ovan för vattnet kommer man till slut till ett läge där man hittar sig en fin liten båt man kan klättra upp i. När man väl är där uppe på båten och tittar ner på vattnet igen upptäcker man ofta att det inte var så farligt där ner som man trodde. Solen lyser och man börjar känna sig varm och rastlös - kanske får man lust att ta ett bad igen?

Kanske får man en skoluppgift vilket kräver att man måste hoppar ner i vattnet igen - men man skjuter på det och dyker och gör annat roligt i vattnet. När man känner att tiden för uppgiften (malströmmen?) börjar närma sig och man måste hinna bli klar kanske båten som annars skulle kunna hjälpa (tiden) glidit iväg. Samtidigt börjar man bli trött då man gjort så mycket annat. Detta leder ofta till de jobbiga situationerna och stressen många ibland upplever inklusive mig själv.   

Jag övar ganska mycket på att inte hoppa i vattnet utan att ha min båt i sikte. Dock fungerar det inte alltid - andra saker kan vara så lockande att man ändå gör annat som leder till prokrastinering. Kanske kommer en sjöjungfru förbi? 

Johandelar

Man får dock göra sitt bästa för att inte tappa bort sin båt - som hjälper än att kryssa fram på livets ibland stormiga hav. Det är så mycket lättar att komma dit man vill där man kan styra sin båt istället för att försöka simma dit. Kanske kan du även trimma din båt? Segel, åror och kanske även en motor om du lyckas hitta det som fungerar för dig. De verktyg som kan hjälpa dig att komma dit du önskar. Kanske kan du även hitta dig en bad anka/ring du kan ta med dig i vattnet - simfötter och andra cyklop eller varför inte en dykardräkt. Sök kunskap så kanske du lyckas lite enklare.  

"Fortsätt simma, fortsätt simma"  - Doris från hitta Nemo-

Slutligen är vi inte ensamma på havet. Har du tur så kan du låna någon annans båt ett tag - och har du tur hjälper kaptenen där dig att hitta tillbaka till din egen båt. Fortsätt sedan att segla fram och kanske lyckas du hitta din skatt. 

Aj aj kapten! Nu får det räcka för detta inlägg. Jag hoppas min kapten och vattenliknelse inte blev allt för abstrakt. Det är mycket roligare att skriva med lite bildspråk och liknelser - hoppas ni gillade dem också? ;). Jag måste tillbaka till min båt för att göra klart lite skoluppgifter nu. Nog med att titta på sjöjungfrun och surfa på havets vågor för stunden.

Ger er detta som en liten slutgåva - på något magiskt sätt brukar allt ändå lösa sig.


“Only put off until tomorrow what you are willing to die having left undone”- Pablo Picasso

Johandelar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar