torsdag 27 mars 2014

Kan ett tal förändra världen?

All speech, written or spoken, is a dead language, until it finds a willing and prepared hearer. -Robert Louis Stevenson


Stora talare genom tiderna

Något som är intressant är att när människor listar vad de tycker är läskigast så kommer att hålla tal för en stor grupp ofta uppe i toppen - ofta högre upp än att dö . Dock är jag inte förvånad att det är så heller. Ett tal kan påverka så många människor på kort tid. Man vill ju inte säga något dumt då? Kan ju bli pinsamt eller kanske blir man avslöjad -  att man bara är en vanlig människa och inte helt perfekt.

Gräver man under ytan så verkar de flesta stora retoriker ha ett visst obehag inför ett tal och inte heller skådespelare går upp på scen utan en liten klump i magen. Det som ser så perfekt ut är ofta dagar, veckor, månader eller års förberedelser. Ett liv av att ha övat att stå på scen och ibland gör även de misstag (och kanske går ett sådan också till historien).

Om jag får gåshud så är det ofta på grund av att någon håller ett fantastiskt tal. Passionerat, eldigt eller kanske ett farväl tal till någon.  
Jag tänkte bjuda på några tal jag gillar som är relativt kända. Dock så tycker jag att de borde bli lika kända som många stora artisters låtar :)

Börjar med min favorit av Charlie Chaplin från filmen The Great Dictator.


Flickan som fick världen att tystna i fem minuter


Mmalala Yousafzai - Flicka som blev skjuten i huvudet.


Talet från V for Vendetta - The Revolutionary Speech


Talet från Armageddon


Martin Luther King - I Have A Dream Speech - August 28, 1963


Nelson Mandela  - I Am Prepared to Die


Det finns så många bra tal så troligen kommer fler inlägg senare. 

Egna tankar 

Tal och retorik är ett av ämnena jag har läst på ganska mycket om - kanske för att jag tidigt inte var så bra på det. Att gå upp inför klassen var inte helt smärtfritt. Men med övning så har jag blivit lite bättre ;) Dessutom inser jag hur värdefullt det är att kunna stå framför många människor och få ut sitt budskap.

Men även då min kommunikationslärare på universitet skrev i omdöme att jag såg ut som säkerheten själv och mycket annat snällt så lovar jag att jag inte kände mig så säker. Jag tror jag darrade en del och hade inte hunnit öva så mycket som jag hade velat (men ändå ganska mycket). Dock på något konstigt och fantastiskt sätt så lyckas hjärnan hitta de ord som jag tänkt säga även då hjärtat pumpar i det dubbla. Kanske det som är tricket? Lite nervositet och adrenalin ger kicken som behövs för att kunna hålla riktigt bra tal.  
   

Ska jag försöka ge några sluttips om att hålla tal som jag tror är viktiga säger jag:

 

  1. Hitta något du vill tala om och din passion för ämnet kommet att hjälpa dig.
  2. Öva öva öva - håll talet för dig själv eller andra du känner dig trygg med och känn efter om allt flyter på bra och låter okej, finns det ord och meningar som är krångliga så försök skriva om dem.
  3. Ta tiden på talet med din mobil/klocka (är det för lång ta bort lite/är det för kort förläng lite).
  4. Början och slutet är viktigast - se till att i alla fall du tycker att de är intressanta och koppla gärna ihop börjar och slutet. 
  5. Talet är lite som en teatershow - bjud lite på dig själv och gör det roligt/intressant för de som lyssnat.
  6. Slipa och bearbeta dit tal - Känns något relevant som du ändå gillar så byte ut det och spara till senare ("Kill Your Darlings") . 
  7.  Talet är ett sätt att påverka så ta chansen.
  8. Försök peta in lite retoriska knep
  9. När du har tid så läs på om retorisk och se på andras tal för att få inspiration. 
  10. När du är klar så var stolt över dig själv att du ändå gick upp - och har du tur så har du fått dig en hög med komplimanger som gör nästa tal enklare.
Det finns mycket mer att säga och ordningen här är kanske inte det mest relevanta. Kom ihåg att det känns mycket värre än vad det verkligen är, de flesta i rummet vill att du ska klara dig och göra ett fantastiskt tal (vem vill ha en tråkig lektion? :P) och går det dåligt så är det inte hela världen heller...

...man kan ju alltid fungera som ett bra dåligt exempel!  

Hoppas det hjälpte någon :) Har du något favorit tal? Dela det gärna då för jag älskar nya bra tal :).
"If the freedom of speech is taken away then dumb and silent we may be led, like sheep to the slaughter". -George Washington

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar